Vertrouwen op de Belastingtelefoon?

Een particulier wil zelf aangifte inkomstenbelasting doen, maar komt er niet uit. Hij belt de Belastingtelefoon over een aftrekpost. Op basis van het gegeven antwoord vult hij vervolgens netjes de aangifte in. Bij controle blijkt de aangifte op het punt van deze aftrekpost onjuist. Mooie boel. Hoe loopt dit af?

Hierover zijn onlangs Kamervragen gesteld. Uit een onderzoek door de Consumentenbond bleek namelijk dat de Belastingtelefoon wel eens onjuiste antwoorden gaf op vragen over de aftrek van medische kosten. Staatssecretaris Wiebes heeft geantwoord dat de Belastingdienst de onjuiste aangifte uiteraard wel mag corrigeren. Maar een boete opleggen mag niet, als de particulier te goeder trouw op de informatie van de Belastingtelefoon is afgegaan.

Let op: U voorkomt bij een correctie geen boete door alleen te roepen dat u op de Belastingtelefoon bent afgegaan. U zult dat in zo’n geval ook aannemelijk moeten maken.